A Nemzeti Kulturális Alap terhére nyújtott támogatások felhasználásának, elszámolásának 2007. évi helyszíni ellenőrzése és tapasztalatai

1. Bevezető összegzés
1.1 A tervezés és szempontjai
1.2 A vizsgálatok előkészítése, ellenőrzési program
1.3 A külső helyszíni vizsgálatok főbb mutatói
2. Az ellenőrzések fontosabb megállapításai
2.1. Pályázók helyszíni teljesítmény vizsgálata
2.2 Pályázók helyszíni pénzügyi vizsgálata
2.3. Folyóirat-támogatások vizsgálatának tapasztalatai
3. A tapasztalatok hasznosítása és nyilvánossága
3.1 A megállapítások megvitatása, ellenőrzési jelentések
3.2 Megbeszélt és elfogadott javaslatok
3.2.1. Általános érvényességű javaslatok valamennyi vizsgálati típusra és szegmensre
3.2.2. A folyóirat-pályázatok intézésénél szükséges és ajánlott teendők
3.3  Rendezés, realizálás
3.4  A tapasztalatok hasznosítása az NKA-nál


A Nemzeti Kulturális Alap terhére nyújtott támogatások felhasználásának, elszámolásának 2007. évi helyszíni ellenőrzése és tapasztalatai

 1. Bevezető összegzés

1.1 A tervezés és szempontjai

A 2007 évi helyszíni ellenőrzések tervezésének egyik fő szempontja a teljesítmény-ellenőrzések volumenének s egyúttal az arányuknak a növelése volt. Irányelv maradt, hogy a támogatások legalább tíz százaléka helyszíni ellenőrzésre is kerüljön.  
A program kiterjedt valamennyi szakmai kollégium illetékességi területére. A kiválasztásnál elsőbbségi sorolást kaptak a nagyobb összegű támogatásban részesült, illetve a vidéki pályázók. Törekedtünk az egyes szakmai kollégiumok által támogatott pályázatokat összeg szerint a valós összetételüket megközelítő súllyal szerepeltetni.
A pénzügyi ellenőrzések tekintetében az NKA miniszteri keretéből nyújtott támogatások elszámolásának vizsgálatát is a megfelelő arányban szerepeltettük a tervben.
Tervezési tartalékot is képeztük azért, hogy bizonyos témák vagy szervezetek vizsgálatának bármilyen okból történt elmaradása esetén a tartalékból emelhessük be a pótlást. A gördülő tervezés módszere alapján az elmaradt vizsgálatok és a felhasználatlan tartalék a következő év tervezéséhez ad újbóli mérlegelési és választási lehetőséget.
Az éves tervet a Portálon közzétettük.

1.2 A vizsgálatok előkészítése, ellenőrzési program 

A helyszíni ellenőrzésekről a pályázók részére előzetesen megküldtük az értesítő levelet, amely egyben tájékoztatót adott a felkészülés egyes technikai vonatkozásairól is.
A helyszíni pénzügyi vizsgálatokat az esetek többségében a következő konkrét program szerint végeztük:

1.3 A külső helyszíni vizsgálatok főbb mutatói 

Az ellenőröknek összesített véleményt kellett formálnia a vizsgált területről, a pályázatkezelésről és a teljesítés, elszámolás szabályosságáról. Ez öt kategória valamelyikébe való besorolással történt.

Az NKA Igazgatósága Belső Ellenőrzési Osztálya a külső vizsgálatokra megállapított tervét teljesítette.
A megállapítások az esetek többségében a rendben levőséget, a szabályok és a szerződéses fegyelem betartását igazolták vissza. Ez tükröződik a minősítések mutatóinak irányzatában is.

Minősítések megoszlása és átlaga összehasonlító idősorban:

a) Pénzügyi vizsgálatoknál        


BEO minősítés

2004
megoszlás
%-ban

2005
megoszlás
%-ban

2006
megoszlás
%-ban

2007
megoszlás
%-ban

megfelelő

63,6

48,2

48,3

69,6

korlátozottan megfelelő

18,2

29,4

35,0

21,5

gyenge

13,6

8,2

5,0

3,8

kritikus

4,5

5,9

0,0

0,0

elégtelen

0,0

8,2

11,7

0,0

nem értelmezhető(áthúzódó vizsgálat esetében)

0,0

0,0

0,0

5,1

összesen

100,0

100,0

100,0

100,0

súlyozott átlag*

4,4

4,0

4,1

4,5

áthúzódó ellenőrzésekkel korrigált súlyozott átlag*

 

3,9

3,8

 


b) Teljesítmény-ellenőrzéseknél

Szakmai ellenőrök által használt minősítési kategóriák

2005
megoszlás
%-ban

2006
megoszlás
%-ban

2007
megoszlás
%-ban

kiváló/kiválóan megfelelő

33,8

33,8

33,8

megfelelő

54,1

54,1

54,1

6,8

6,8

6,8

korlátozottan megfelelő

5,4

5,4

5,4

gyenge

0,0

0,0

0,0

kritikus

0,0

0,0

0,0

elégtelen

0,0

0,0

0,0

Összesen:

100,0

100,0

100,0

Súlyozott átlag:

4,1

4,6

4,5

 

 

 

 

* Az átlag összetevői:

 

 

 

kiválóan megfelelő, kiváló, megfelelő, jó =5

 

 

korlátozottan megfelelő=4

 

 

 

gyenge=3

 

 

 

kritikus=2

 

 

 

elégtelen=1

 

 

 

nem értelmezhető =0

 

 

 


  2. Az ellenőrzések fontosabb megállapításai

2.1. Pályázók helyszíni teljesítmény vizsgálata

Az elvégzett teljesítmény ellenőrzések teljes körére vonatkozóan összességében megállapíthattuk, hogy a felhívásoknak megfelelően kimunkált pályázati célok teljesültek, az esetek többségében gondos folyamat-figyelés mellett és magas színvonalon. A saját szakmai beszámolók viszont nem adtak ezekről megfelelő képet. Az előrelépés érdekében a Szakmai Kollégiumok részéről történtek figyelemreméltó intézkedések. A 2007. évi pályázati kiírásokban már többször megjelentek a szakmai beszámoló összeállítására vonatkozó kritériumok. Indokolt részletesebben kitérni a konkrét megvalósítás folyamatára, esetleges problémákra vagy koncepcióváltásra is. A megmentett vagy létrehozott új értékről mind gyakorlati, mind esztétikai szempontból elemzőbb, analitikusabb beszámolót várnak a kuratóriumok.
Egy Pályázónál – kutatásra nyújtott támogatás esetében – a szakmai ellenőrzés megállapította, hogy a szabályos pályázati folyamat és pénzügyi elszámolás mellett, az elkészített kutatási anyag nem felelt meg a támogató kollégium elvárásainak, további hasznosítására nem kerülhetett sor. Csekély számban, de előfordult az is, hogy a pályázati anyagban megfogalmazott és a szerződésben vállalt tartalmat zsugorították a megvalósítás során.
Érdemes megemlíteni ugyanakkor, hogy néhány pályázat szakmai megvalósulását a teljesítmény ellenőrzésben résztvevő szakmai kurátorok több szempontból is példaértékűnek tartották.

2.2 Pályázók helyszíni pénzügyi vizsgálata

A pénzügyi vizsgálatok elszámolási, pénzügyi, számviteli és nyilvántartási tapasztalatai általánosak, nem szakma - specifikusak. 

A vizsgált esetek zömében a támogatások felhasználása megfelelt a pályázati célnak. Ezt nagy átlagban az elszámolások is megfelelően tükrözték, s az anyagok hitelességét a pályázók a helyszínen igazolni tudták.

Problémás részek – üdvözölhető, hogy kisebb hányadban – még maradtak.

Mint kirívó esetet kell megemlíteni, hogy két pályázónál kétszeres elszámolás fordult elő: más támogatónál is elszámolták ugyanazt a ráfordítást. Jellemző volt a hiányosságok között a nem kellően megalapozott pályázati költségvetés. A támogatás felhasználása eltért a költségvetés szerkezetétől. Több probléma adódott a határidők tartásának és a különféle módosítások (jogcím, megvalósítás, elszámolás) kellő időben történő szabályos kezelésének elmulasztása miatt.

Az előző évhez viszonyítva előrelépést tapasztaltunk a számlák kezelésénél, bár még idén is elég sok volt a hiányosság. Olyan számlákat fogadnak be, amelyből nem állapítható meg a szolgáltatás tartalma vagy a jelölt szolgáltatás nehezen hozható összefüggésbe a pályázati céllal és felhasználási jogcímmel, elmulasztják a számlán a teljesítésigazolást és az utalványozást, szabálytalanul hajtják végre a számlák érvénytelenítését. Nem tudatosult minden Pályázónál, hogy az eredeti számla hiányát pénzügyi hiányként – vagyis visszafizetendő tételként – kell tekintenünk.

A szállítói számlák egy része közvetített szolgáltatásokat is tartalmazott, illetve a rájegyzések alapján a közvetített rész is tovább „kiközvetítésre” került. A háttér bizonylatok meglétéről – továbbszámlázó számlája – nem minden esetben lehetett meggyőződni. Meglétük fontos, hogy az esetleges közvetítői díjak érvényesítéséről kizáró megállapítást lehessen tenni.

Több alkalommal hiányoltuk a számlát alátámasztó dokumentumok – árajánlat, megállapodás, szerződés - meglétét. Emiatt a támogatások felhasználását - az engedélyezett jogcím tekintetében - nem tudtuk kellően igazolni, nem sikerült teljes bizonyságot nyerni arról, hogy a támogatásokat a szerződésekben meghatározott célra használták fel.

Eddigi vizsgálataink során gyakran találkoztunk azzal a problémával, hogy a saját erőből megvalósuló szolgáltatások – étkezés, szállítás, szállás, nyomda – elszámolásához a pályázók un. belső számlát, költségelszámolást, illetve keretátadási bizonylatot mellékelnek. A gyakorlattal szemben az NKA Igazgatóságának Elszámoltatási Osztálya és Belső Ellenőrzési Osztálya egyaránt kifogással élt, mert az nem felelt meg a támogatási szerződésben rögzített feltételnek, miszerint az elszámolás a támogatott nevére és címére kiállított szállítói számlával történhet.
Az ÁFA kezelése összességében rendben lévő volt. Többször kellett viszont rámutatni, hogy - a támogatási szerződésben rögzítettek szerint is - a visszaigényelhető adó pályázati forrásból történő finanszírozása nem megengedett s az a támogatás kulturális területen történő hasznosulását csorbítja.

A pályázati dokumentációt mindenhol fizikailag elkülönített módon kezelik - tárolják. A pályázati pénzek és a támogatás felhasználása analitikus nyilvántartásokkal a legtöbb esetben nyomon követhető. A számvitelben az elkülönítés megvalósítására az un. munkaszámos rendszer terjedt el, amellyel azonban az esetek többségében nem közvetlenül a pályázatról, hanem a projekt egészéről nyerhető információ. A pályázatonkénti további elkülönítés már a rendelkezésre álló könyvelési program függvénye.

Észrevételezni kellett esetenként, hogy a Pályázók a szerződéses PR kötelezettségeket nem-, vagy csak részben-, vagy nem a meghatározott és elvárt színvonalon teljesítették

Említésre méltó, hogy néhány vizsgált Pályázó tevékenységét, a pályázati cél megvalósításának színvonalát kiemelkedőnek, számviteli rendjét példásnak minősítettük. Hozzá kell tenni, az érdem kisebbítése nélkül, hogy a kifogástalan elszámolás szabályozott és fegyelmezett ügymenetben nem feltétlenül bravúr.

2.3. Folyóirat-támogatások vizsgálatának tapasztalatai

Voltak jó példák is; itt a javítandó esetekre térünk ki.
Alapproblémák adódtak már a pályázat összeállításánál. A pályázati űrlapon, és a betétlapon a megadott számok sokszor elnagyoltak, de inkább becslések voltak. Számos alkalommal javítások szerepelnek a betétlapon, amelyeket nehezen lehetett értelmezni és kezelni.

Az tűnt ki, hogy a pályázó mind az űrlap, mind a betétlap kitöltését nem a tényekből és egy végiggondolt tervből kiindulva végezte.

A tárgyilagos elemzést gyakorlatilag meghiúsította, hogy az előző időszakra vonatkozóan nem álltak rendelkezésre biztos információk. A tisztán látás pedig elsősorban a pályázó érdeke.

3. A tapasztalatok hasznosítása és nyilvánossága

3.1 A megállapítások megvitatása, ellenőrzési jelentések

Minden helyszíni vizsgálat befejezésekor záró-megbeszélést tartottunk. A jelentés - tervezetre az ellenőrzött szervezetnek módjában volt észrevételeket, magyarázatot vagy kiegészítést tenni. Egyes indokolt esetekben külön egyeztető megbeszélést is szerveztünk. Az ellenőrzési jelentést azt követően véglegesítettük.
A jelentések felépítését jogszabály határozza meg, tartalmuk a jellegükből következően szerteágazó, terjedelmük kétségtelenül sokszor – kényszerűen – nagy volt. Minőségüket a vizsgált szervezetek közvetett és közvetlen visszajelzései alapján is mérhetjük. Mérési célokat szolgál az ún. „Felmérő lap”, amelyen az ellenőrzés zárása után a vizsgált szervezetek az ellenőrzést végzőket meghatározott szempontok szerint minősítik. Külön felhívtuk a figyelmet, hogy a Felmérő lapot közvetlenül az NKA Igazgatóságának Igazgatója részére kell visszaküldeni; ezzel a felszabadultabb vélemény kifejtést kívánjuk előmozdítani.

A visszaérkezési arány magas volt. A Pályázók többsége megfelelőnek értékelte az ellenőrök felkészültségét, az együttműködést a vizsgálat során, a probléma-megértést, megoldási készséget és a javaslatok jellegét.

3.2 Megbeszélt és elfogadott javaslatok

3.2.1. Általános érvényességű javaslatok valamennyi vizsgálati típusra és szegmensre

A hibák megszüntetésére illetve megelőzésére és a javítás érdekében tett javaslatainkat összegző-általánosított jelleggel a következőkben soroljuk fel:

A munka szükségességét, hiánytalan teljesítését igazolom. A kifizetést engedélyezem. Elszámolandó     ………………….………  Ft a …………………..sz NKA pályázat/ saját forrás terhére
Dátum                                 Aláírás

A vizsgálatokat követő záró-megbeszéléseken, s az írásos vizsgálati jelentésben a javaslatok között rendre visszatértünk a szabályozottság fontosságára. A pályázatok kezelésének teljes folyamata (pályázatfigyelés, pályázat benyújtása, költségvetési jogcímek konkrét költség-nemek szerinti összeállítása, szerződéses határidők figyelemmel kísérése, határidő és a felhasználási jogcímek módosításának zökkenő-mentes eljárása, a számlákon a teljesítésigazolások és az egyértelmű érvénytelenítések rendszerének kialakítása, a számviteli elkülönített kezelés megvalósítása pályázatonként,  a szerződéses követelményeknek megfelelő pénzügyi elszámolás és a  szakmai beszámolók összeállítása – hogy csak a fő téma-szakaszokat említsük) tekintettel a sorozatosan előforduló hibákra, azok súlyára, a visszatérően és nagyobb volumennel pályázók egy jelentős részénél belső szabályozást igényel.

3.2.2. A folyóirat-pályázatok intézésénél szükséges és ajánlott teendők 3.3  Rendezés, realizálás

A belső ellenőrzés által tett javaslatok túlnyomó része közvetlen megjelenési formájában a pályázati támogatásban részesült vizsgált szervezetek címére szólt. Tevékenységük szabályszerűségének, gazdaságosságának, hatékonyságának és eredményességének javítását vagy jobbítását célozta.

Előfordultak hibák, mulasztások, s adódott – előfordulási arányában csekély – a támogatási célt és szerződéses kötelezettséget csorbító gyakorlat. Az esetek zömében külön intézkedést ez nem tett szükségessé.

A feltárt hibák, hiányosságok, szabálytalanságok rendezésének két útja volt.

- Egyszerűbb esetekben az ellenőrzési jelentés javaslataira a vizsgált szervezet megadta az észrevételeit. Visszajelezte a megállapítások tudomásulvételét, azokat elfogadva intézkedési tervet készített a további, helyesbítő-megelőző lépéseikre, vagy végrehajtotta az értelemszerű pótlásokat. Ezek elfogadásával az ellenőrzési folyamatot lezárhattuk.

- Az ellenőrzési javaslatok realizálásánál NKA Igazgatóságának igazgatói döntésére akkor került sor, amikor a hiányosság rendezésének pénzügyi következménye volt. A kimutatott hiányok visszafizetésre kerültek. Egy esetben azonban jogi eljárás van folyamatban. A jellemző eseteknek 3 csoportja volt:

3.4  A tapasztalatok hasznosítása az NKA-nál

Az ellenőrzések tapasztalatainak átadása az NKA Bizottságának Elnöke, a szakmai kollégiumok vezetői és az NKA Igazgatóságának Igazgatója részére rendszeresen megtörtént. A tapasztalatokat elemeztük és kerestük az esetleges eltérések okait. Az eredményt az NKA Igazgatósága mérlegeli, és meghatározza milyen megelőző-szabályozó intézkedések indokoltak, hogy a Pályázóknál mérsékelhető legyen az eltérés vagy a szabálytalanság kockázata.
Valójában ez a tájékoztató is azt a célt szolgálja, hogy visszajelzést adjunk az összességében kedvező tapasztalatokról. Kölcsönösen hasznos, ha felhívjuk a figyelmet a jellemzőnek mondható hibákra, hiányosságra, ezzel is segítve a szabályos pályázatkezelési és elszámolási munkát.

Budapest, 2008. február 15.


Czeibert Lajos

osztályvezető