1. Bevezető összegzés
1.1 A tervezés és szempontjai
1.2 A vizsgálatok előkészítése, ellenőrzési program
1.3 A külső helyszíni vizsgálatok főbb mutatói
2. Az ellenőrzések fontosabb megállapításai
2.1. Pályázók helyszíni teljesítmény vizsgálata
2.2 Pályázók helyszíni pénzügyi vizsgálata
2.3. Folyóirat-támogatások vizsgálatának tapasztalatai
3. A tapasztalatok hasznosítása és nyilvánossága
3.1 A megállapítások megvitatása, ellenőrzési jelentések
3.2 Megbeszélt és elfogadott javaslatok
3.2.1. Általános érvényességű javaslatok valamennyi vizsgálati típusra és szegmensre
3.2.2. A folyóirat-pályázatok intézésénél szükséges és ajánlott teendők
3.3 Rendezés, realizálás
3.4 A tapasztalatok hasznosítása az NKA-nál
A 2007 évi helyszíni ellenőrzések tervezésének egyik fő szempontja a teljesítmény-ellenőrzések volumenének s egyúttal az arányuknak a növelése volt. Irányelv maradt, hogy a támogatások legalább tíz százaléka helyszíni ellenőrzésre is kerüljön.
A program kiterjedt valamennyi szakmai kollégium illetékességi területére. A kiválasztásnál elsőbbségi sorolást kaptak a nagyobb összegű támogatásban részesült, illetve a vidéki pályázók. Törekedtünk az egyes szakmai kollégiumok által támogatott pályázatokat összeg szerint a valós összetételüket megközelítő súllyal szerepeltetni.
A pénzügyi ellenőrzések tekintetében az NKA miniszteri keretéből nyújtott támogatások elszámolásának vizsgálatát is a megfelelő arányban szerepeltettük a tervben.
Tervezési tartalékot is képeztük azért, hogy bizonyos témák vagy szervezetek vizsgálatának bármilyen okból történt elmaradása esetén a tartalékból emelhessük be a pótlást. A gördülő tervezés módszere alapján az elmaradt vizsgálatok és a felhasználatlan tartalék a következő év tervezéséhez ad újbóli mérlegelési és választási lehetőséget.
Az éves tervet a Portálon közzétettük.
A helyszíni ellenőrzésekről a pályázók részére előzetesen megküldtük az értesítő levelet, amely egyben tájékoztatót adott a felkészülés egyes technikai vonatkozásairól is.
A helyszíni pénzügyi vizsgálatokat az esetek többségében a következő konkrét program szerint végeztük:
Az ellenőröknek összesített véleményt kellett formálnia a vizsgált területről, a pályázatkezelésről és a teljesítés, elszámolás szabályosságáról. Ez öt kategória valamelyikébe való besorolással történt.
Az NKA Igazgatósága Belső Ellenőrzési Osztálya a külső vizsgálatokra megállapított tervét teljesítette.
A megállapítások az esetek többségében a rendben levőséget, a szabályok és a szerződéses fegyelem betartását igazolták vissza. Ez tükröződik a minősítések mutatóinak irányzatában is.
Minősítések megoszlása és átlaga összehasonlító idősorban:
a) Pénzügyi vizsgálatoknál
BEO minősítés |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
megfelelő |
63,6 |
48,2 |
48,3 |
69,6 |
korlátozottan megfelelő |
18,2 |
29,4 |
35,0 |
21,5 |
gyenge |
13,6 |
8,2 |
5,0 |
3,8 |
kritikus |
4,5 |
5,9 |
0,0 |
0,0 |
elégtelen |
0,0 |
8,2 |
11,7 |
0,0 |
nem értelmezhető(áthúzódó vizsgálat esetében) |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
5,1 |
összesen |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
súlyozott átlag* |
4,4 |
4,0 |
4,1 |
4,5 |
áthúzódó ellenőrzésekkel korrigált súlyozott átlag* |
|
3,9 |
3,8 |
|
b) Teljesítmény-ellenőrzéseknél |
||||
Szakmai ellenőrök által használt minősítési kategóriák |
2005 |
2006 |
2007 |
|
kiváló/kiválóan megfelelő |
33,8 |
33,8 |
33,8 |
|
megfelelő |
54,1 |
54,1 |
54,1 |
|
jó |
6,8 |
6,8 |
6,8 |
|
korlátozottan megfelelő |
5,4 |
5,4 |
5,4 |
|
gyenge |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
kritikus |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
elégtelen |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
Összesen: |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
|
Súlyozott átlag: |
4,1 |
4,6 |
4,5 |
|
|
|
|
|
|
* Az átlag összetevői: |
|
|
|
|
kiválóan megfelelő, kiváló, megfelelő, jó =5 |
|
|
||
korlátozottan megfelelő=4 |
|
|
|
|
gyenge=3 |
|
|
|
|
kritikus=2 |
|
|
|
|
elégtelen=1 |
|
|
|
|
nem értelmezhető =0 |
|
|
|
Az elvégzett teljesítmény ellenőrzések teljes körére vonatkozóan összességében megállapíthattuk, hogy a felhívásoknak megfelelően kimunkált pályázati célok teljesültek, az esetek többségében gondos folyamat-figyelés mellett és magas színvonalon. A saját szakmai beszámolók viszont nem adtak ezekről megfelelő képet. Az előrelépés érdekében a Szakmai Kollégiumok részéről történtek figyelemreméltó intézkedések. A 2007. évi pályázati kiírásokban már többször megjelentek a szakmai beszámoló összeállítására vonatkozó kritériumok. Indokolt részletesebben kitérni a konkrét megvalósítás folyamatára, esetleges problémákra vagy koncepcióváltásra is. A megmentett vagy létrehozott új értékről mind gyakorlati, mind esztétikai szempontból elemzőbb, analitikusabb beszámolót várnak a kuratóriumok.
Egy Pályázónál – kutatásra nyújtott támogatás esetében – a szakmai ellenőrzés megállapította, hogy a szabályos pályázati folyamat és pénzügyi elszámolás mellett, az elkészített kutatási anyag nem felelt meg a támogató kollégium elvárásainak, további hasznosítására nem kerülhetett sor. Csekély számban, de előfordult az is, hogy a pályázati anyagban megfogalmazott és a szerződésben vállalt tartalmat zsugorították a megvalósítás során.
Érdemes megemlíteni ugyanakkor, hogy néhány pályázat szakmai megvalósulását a teljesítmény ellenőrzésben résztvevő szakmai kurátorok több szempontból is példaértékűnek tartották.
A pénzügyi vizsgálatok elszámolási, pénzügyi, számviteli és nyilvántartási tapasztalatai általánosak, nem szakma - specifikusak.
A vizsgált esetek zömében a támogatások felhasználása megfelelt a pályázati célnak. Ezt nagy átlagban az elszámolások is megfelelően tükrözték, s az anyagok hitelességét a pályázók a helyszínen igazolni tudták.
Problémás részek – üdvözölhető, hogy kisebb hányadban – még maradtak.
Mint kirívó esetet kell megemlíteni, hogy két pályázónál kétszeres elszámolás fordult elő: más támogatónál is elszámolták ugyanazt a ráfordítást. Jellemző volt a hiányosságok között a nem kellően megalapozott pályázati költségvetés. A támogatás felhasználása eltért a költségvetés szerkezetétől. Több probléma adódott a határidők tartásának és a különféle módosítások (jogcím, megvalósítás, elszámolás) kellő időben történő szabályos kezelésének elmulasztása miatt.
Az előző évhez viszonyítva előrelépést tapasztaltunk a számlák kezelésénél, bár még idén is elég sok volt a hiányosság. Olyan számlákat fogadnak be, amelyből nem állapítható meg a szolgáltatás tartalma vagy a jelölt szolgáltatás nehezen hozható összefüggésbe a pályázati céllal és felhasználási jogcímmel, elmulasztják a számlán a teljesítésigazolást és az utalványozást, szabálytalanul hajtják végre a számlák érvénytelenítését. Nem tudatosult minden Pályázónál, hogy az eredeti számla hiányát pénzügyi hiányként – vagyis visszafizetendő tételként – kell tekintenünk.
A szállítói számlák egy része közvetített szolgáltatásokat is tartalmazott, illetve a rájegyzések alapján a közvetített rész is tovább „kiközvetítésre” került. A háttér bizonylatok meglétéről – továbbszámlázó számlája – nem minden esetben lehetett meggyőződni. Meglétük fontos, hogy az esetleges közvetítői díjak érvényesítéséről kizáró megállapítást lehessen tenni.
Több alkalommal hiányoltuk a számlát alátámasztó dokumentumok – árajánlat, megállapodás, szerződés - meglétét. Emiatt a támogatások felhasználását - az engedélyezett jogcím tekintetében - nem tudtuk kellően igazolni, nem sikerült teljes bizonyságot nyerni arról, hogy a támogatásokat a szerződésekben meghatározott célra használták fel.
Eddigi vizsgálataink során gyakran találkoztunk azzal a problémával, hogy a saját erőből megvalósuló szolgáltatások – étkezés, szállítás, szállás, nyomda – elszámolásához a pályázók un. belső számlát, költségelszámolást, illetve keretátadási bizonylatot mellékelnek. A gyakorlattal szemben az NKA Igazgatóságának Elszámoltatási Osztálya és Belső Ellenőrzési Osztálya egyaránt kifogással élt, mert az nem felelt meg a támogatási szerződésben rögzített feltételnek, miszerint az elszámolás a támogatott nevére és címére kiállított szállítói számlával történhet.
Az ÁFA kezelése összességében rendben lévő volt. Többször kellett viszont rámutatni, hogy - a támogatási szerződésben rögzítettek szerint is - a visszaigényelhető adó pályázati forrásból történő finanszírozása nem megengedett s az a támogatás kulturális területen történő hasznosulását csorbítja.
A pályázati dokumentációt mindenhol fizikailag elkülönített módon kezelik - tárolják. A pályázati pénzek és a támogatás felhasználása analitikus nyilvántartásokkal a legtöbb esetben nyomon követhető. A számvitelben az elkülönítés megvalósítására az un. munkaszámos rendszer terjedt el, amellyel azonban az esetek többségében nem közvetlenül a pályázatról, hanem a projekt egészéről nyerhető információ. A pályázatonkénti további elkülönítés már a rendelkezésre álló könyvelési program függvénye.
Észrevételezni kellett esetenként, hogy a Pályázók a szerződéses PR kötelezettségeket nem-, vagy csak részben-, vagy nem a meghatározott és elvárt színvonalon teljesítették
Említésre méltó, hogy néhány vizsgált Pályázó tevékenységét, a pályázati cél megvalósításának színvonalát kiemelkedőnek, számviteli rendjét példásnak minősítettük. Hozzá kell tenni, az érdem kisebbítése nélkül, hogy a kifogástalan elszámolás szabályozott és fegyelmezett ügymenetben nem feltétlenül bravúr.
2.3. Folyóirat-támogatások vizsgálatának tapasztalataiVoltak jó példák is; itt a javítandó esetekre térünk ki.
Alapproblémák adódtak már a pályázat összeállításánál. A pályázati űrlapon, és a betétlapon a megadott számok sokszor elnagyoltak, de inkább becslések voltak. Számos alkalommal javítások szerepelnek a betétlapon, amelyeket nehezen lehetett értelmezni és kezelni.
Az tűnt ki, hogy a pályázó mind az űrlap, mind a betétlap kitöltését nem a tényekből és egy végiggondolt tervből kiindulva végezte.
A tárgyilagos elemzést gyakorlatilag meghiúsította, hogy az előző időszakra vonatkozóan nem álltak rendelkezésre biztos információk. A tisztán látás pedig elsősorban a pályázó érdeke.
3. A tapasztalatok hasznosítása és nyilvánosságaMinden helyszíni vizsgálat befejezésekor záró-megbeszélést tartottunk. A jelentés - tervezetre az ellenőrzött szervezetnek módjában volt észrevételeket, magyarázatot vagy kiegészítést tenni. Egyes indokolt esetekben külön egyeztető megbeszélést is szerveztünk. Az ellenőrzési jelentést azt követően véglegesítettük.
A jelentések felépítését jogszabály határozza meg, tartalmuk a jellegükből következően szerteágazó, terjedelmük kétségtelenül sokszor – kényszerűen – nagy volt. Minőségüket a vizsgált szervezetek közvetett és közvetlen visszajelzései alapján is mérhetjük. Mérési célokat szolgál az ún. „Felmérő lap”, amelyen az ellenőrzés zárása után a vizsgált szervezetek az ellenőrzést végzőket meghatározott szempontok szerint minősítik. Külön felhívtuk a figyelmet, hogy a Felmérő lapot közvetlenül az NKA Igazgatóságának Igazgatója részére kell visszaküldeni; ezzel a felszabadultabb vélemény kifejtést kívánjuk előmozdítani.
A visszaérkezési arány magas volt. A Pályázók többsége megfelelőnek értékelte az ellenőrök felkészültségét, az együttműködést a vizsgálat során, a probléma-megértést, megoldási készséget és a javaslatok jellegét.
3.2 Megbeszélt és elfogadott javaslatokA hibák megszüntetésére illetve megelőzésére és a javítás érdekében tett javaslatainkat összegző-általánosított jelleggel a következőkben soroljuk fel:
A munka szükségességét, hiánytalan teljesítését igazolom. A kifizetést engedélyezem. Elszámolandó ………………….……… Ft a …………………..sz NKA pályázat/ saját forrás terhére |
A vizsgálatokat követő záró-megbeszéléseken, s az írásos vizsgálati jelentésben a javaslatok között rendre visszatértünk a szabályozottság fontosságára. A pályázatok kezelésének teljes folyamata (pályázatfigyelés, pályázat benyújtása, költségvetési jogcímek konkrét költség-nemek szerinti összeállítása, szerződéses határidők figyelemmel kísérése, határidő és a felhasználási jogcímek módosításának zökkenő-mentes eljárása, a számlákon a teljesítésigazolások és az egyértelmű érvénytelenítések rendszerének kialakítása, a számviteli elkülönített kezelés megvalósítása pályázatonként, a szerződéses követelményeknek megfelelő pénzügyi elszámolás és a szakmai beszámolók összeállítása – hogy csak a fő téma-szakaszokat említsük) tekintettel a sorozatosan előforduló hibákra, azok súlyára, a visszatérően és nagyobb volumennel pályázók egy jelentős részénél belső szabályozást igényel.
3.2.2. A folyóirat-pályázatok intézésénél szükséges és ajánlott teendőkA belső ellenőrzés által tett javaslatok túlnyomó része közvetlen megjelenési formájában a pályázati támogatásban részesült vizsgált szervezetek címére szólt. Tevékenységük szabályszerűségének, gazdaságosságának, hatékonyságának és eredményességének javítását vagy jobbítását célozta.
Előfordultak hibák, mulasztások, s adódott – előfordulási arányában csekély – a támogatási célt és szerződéses kötelezettséget csorbító gyakorlat. Az esetek zömében külön intézkedést ez nem tett szükségessé.
A feltárt hibák, hiányosságok, szabálytalanságok rendezésének két útja volt.
- Egyszerűbb esetekben az ellenőrzési jelentés javaslataira a vizsgált szervezet megadta az észrevételeit. Visszajelezte a megállapítások tudomásulvételét, azokat elfogadva intézkedési tervet készített a további, helyesbítő-megelőző lépéseikre, vagy végrehajtotta az értelemszerű pótlásokat. Ezek elfogadásával az ellenőrzési folyamatot lezárhattuk.
- Az ellenőrzési javaslatok realizálásánál NKA Igazgatóságának igazgatói döntésére akkor került sor, amikor a hiányosság rendezésének pénzügyi következménye volt. A kimutatott hiányok visszafizetésre kerültek. Egy esetben azonban jogi eljárás van folyamatban. A jellemző eseteknek 3 csoportja volt:
Az ellenőrzések tapasztalatainak átadása az NKA Bizottságának Elnöke, a szakmai kollégiumok vezetői és az NKA Igazgatóságának Igazgatója részére rendszeresen megtörtént. A tapasztalatokat elemeztük és kerestük az esetleges eltérések okait. Az eredményt az NKA Igazgatósága mérlegeli, és meghatározza milyen megelőző-szabályozó intézkedések indokoltak, hogy a Pályázóknál mérsékelhető legyen az eltérés vagy a szabálytalanság kockázata.
Valójában ez a tájékoztató is azt a célt szolgálja, hogy visszajelzést adjunk az összességében kedvező tapasztalatokról. Kölcsönösen hasznos, ha felhívjuk a figyelmet a jellemzőnek mondható hibákra, hiányosságra, ezzel is segítve a szabályos pályázatkezelési és elszámolási munkát.
Budapest, 2008. február 15.
Czeibert Lajos |
osztályvezető |